60% молоді бачить рекламу сигарет в Україні

11 жовтня | 16:30
60% молоді бачить рекламу сигарет в Україні

Ініціатива U-Report за підтримки UNICEF опитала українську молодь щодо куріння. Дослідження відбувалося 5–7 вересня 2018 р. за допомогою СМС, FB, Telegram та інших каналів; у ньому взяли участь 12 276 U-репортерів віком 14–34 роки.

Результати опитування продемонстрували, що 60,4% молоді бачили рекламу сигарет. Серед них більшість спостерігає її у кіосках — 56,8%, супермаркетах (біля каси) — 48,9% та в інтернеті — 25,5%.

Прихована реклама тютюну полягає ось у чому: вітрини, де продають сигарети, оформлюють таким чином, щоби спонукати людей до вживання тютюнових виробів. Для цього застосовують підсвітку, спеціальну викладку пачок, розміщують сигарети на яскравому тлі поряд із солодощами та іграшками на рівні дитячих очей, використовують збільшені пачки та великі цінники тощо. Діти, котрі бачать яскраву викладку сигарет у магазинах, більше схильні почати курити. А це і є головною метою тютюнової індустрії — залучати неповнолітніх до куріння з якомога молодшого віку за допомогою прихованої реклами тютюнової продукції.

«Реклама тютюну в Україні заборонена ще з 2012 р., проте тютюнові компанії знайшли лазівки в законодавстві й використовують вітрини магазинів як рекламні щити», — зазначає Лілія Олефір, виконавча директорка ГО «Життя».

Згідно з даними дослідження, майже 21% опитаних U-репортерів зазначив, що курить. Серед опитаних віком 14–17 років тютюн уживає 14,6%, а серед тих, кому 18–19 років, — 21%. Окрім того, серед тих, хто нині не курить, близько половини пробувало курити кальяни — 49,2%. Звичайні сигарети дегустувало 44,2% опитаних некурців, сигарети зі смаковими добавками — 23,7%, вейпи — 19,4%. Частка тих, хто ніколи не пробував тютюнову продукцію, незначна — лише 24,3%.

«Основна проблема полягає в тому, що всі точки продажу перетворилися на місця реклами тютюну. Якщо ми розглянемо цю проблему з точки зору захисту прав дітей — це пряме порушення права на здоров’я. Діти не можуть обирати, дивитися чи не дивитися на рекламу сигарет, оскільки вони проходять повз кіоски, купують різні продукти і наражаються таким чином на рекламу. З точки зору громадського здоров’я, потрібно заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажів, щоб попередити дитяче куріння», — наголошує Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України.

Аби посилити захист української молоді від куріння, необхідно покласти край агресивному маркетингу тютюнових компаній. На сьогодні сигаретних викладок уже нема у Канаді, Ісландії, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Хорватії, Білорусі, Росії, Австралії, Новій Зеландії, Непалі, Панамі, Кенії. Зупинити тютюнову епідемію та поширеність прихованої реклами сигарет в Україні покликаний законопроект № 4030а. Він має захистити здоров’я дітей та молоді, а також забезпечити виконання зобов’язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Норми законопроекту захистять школярів та молодь від прихованої реклами сигарет, розширять перелік вільних від тютюнового диму місць та вдосконалять контроль над виконанням антитютюнового законодавства. Така ініціатива допоможе обмежити повсюдну присутність сигарет у повсякденному житті, а також зруйнувати соціальну прийнятність куріння.

Інші НОВИНИ