Навчання
Ризик інфекційних хвороб, які пов’язані з наданням медичної допомоги, стосується всіх медичних закладів та систем в усьому світі. Руки медичних працівників часто є фактором поширення таких інфекцій. Багато пацієнтів можуть бути носіями мікробів без будь-яких явних ознак або симптомів інфекції – все це посилює потребу в гігієні рук, незалежно від того, якому саме пацієнту надається допомога.
Порядок організації гігієни рук для оптимізації заходів щодо запобігання появи та поширення інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, та мікроорганізмів з антимікробною резистентністю викладено в Інструкції з впровадження покращення гігієни рук в закладах охорони здоров’я та установах/закладах надання соціальних послуг/соціального захисту населення.
Покроковий підхід до впровадження допомагає розробити та спланувати покращення гігієни рук в хронологічному порядку та з раціональною послідовністю дій.
Заходи щодо навчання і підготовки мають бути враховані на кожному етапі впровадження покращення гігієни рук.
До підготовчого етапу (до початку впровадження покращення гігієни рук) потрібно включити навчання і підготовку тренерів та спостерігачів для проведення заходів, які пов’язані з навчанням і підготовкою, моніторингом і оцінкою.
На етапі базової оцінки (оцінка практики гігієни рук в закладі, сприйняття працівниками необхідності гігієни рук, знань працівників та наявних інфраструктури та ресурсів) необхідні:
- завершення навчання інструкторів/тренерів
- перегляд навчальних матеріалів і підготовка додаткових навчальних матеріалів із включенням даних звіту за результатами оцінювання
- підготовка інформаційних матеріалів (стенди, плакати, листівки тощо), які будуть використані на етапі реалізації
Етап реалізації є ключовим етапом для досягнення покращення гігієни рук закладі та складається із дій, які були заплановані на підготовчому етапі та відкориговані після етапу базової оцінки.
Цей етап повинен обов’язково включати організацію навчальних занять для всіх працівників, які працюють в підрозділах та беруть участь у впровадженні покращення гігієни рук (проведення практичних занять, в тому числі біля ліжка хворого, лекцій, семінарів, тренінгів тощо).
Довгостроковий план дій може передбачати такі заходи щодо навчання і підготовки:
- розроблення плану дій для працівників з перевірки компетентності один одного після навчальних сесій (з обов’язковим зазначенням інструментів, які повинні використовуватися), впровадження, проведення періодичної оцінки правильності використання та ефективності такого плану дій;
- створення системи пошуку нових інструкторів/тренерів та спостерігачів;
- розроблення графіку регулярних зустрічей із працівниками ВІК та інструкторами/тренерами з гігієни рук задля перегляду та вдосконалення навчальних програм;
- збір відгуків про способи подачі інформації, що використовуються, під час навчальних сесій для того, щоб визначити найефективніші;
- залучення зовнішніх консультантів задля проведення оцінки, вдосконалення та впровадження інноваційних методів до навчальної програми.