Перейти до основного вмісту
Інформаційні кампанії — ефективний інструмент попередження молоді про шкоду електронних пристроїв для куріння. Дослідження КМІС
31.03.2021
16:41

Інформаційні кампанії — ефективний інструмент попередження молоді про шкоду електронних пристроїв для куріння. Дослідження КМІС

31 березня 2021 року на онлайн платформі «Укрінформ» відбувся прес захід, організований ГО «Життя», де презентували результати опитування КМІС щодо ефективності інформаційної кампанії «Безпечного куріння не існує», а також обізнаності молоді про ризики вживання електронних пристроїв для куріння.

Протягом листопада 2020 року – січня 2021 року ГО «Життя» спільно з Центром громадського здоров’я провела національну інформаційну кампанію «Безпечного куріння не існує» за підтримки глобальної організації охорони здоров’я «Vital Strategies». Соціальні відеоролики, які мали на меті підвищити обізнаність молоді про ризики для здоров’я від вживання електронних пристроїв для куріння, транслювалися на телебаченні, в інтернеті, на екранах у метрополітені та залізничних вокзалах. Також мешканці столиці побачили соціальну рекламу на вулицях міста. Загальне охоплення кампанії — близько 25 млн осіб.

Київський міжнародний інститут соціології у співпраці з ГО «Центр «Соціальні індикатори» провів серед жителів України віком 18–30 років два етапи дослідження: до (у листопаді 2020 року) та після (у січні 2021 року) інформаційної кампанії «Безпечного куріння не існує». Дослідження показало, що вона дійсно вплинула на респондентів.

«Інформаційні кампанії проти електронних тютюнових пристроїв працюють. Майже 50% курців, що пригадали рекламу, замислилися про те, щоби кинути палити, а 80% некурців вважають, що вона стимулює не починати курити. Центр громадського здоров’я й надалі проводитиме такі інформаційні кампанії спільно з партнерами та громадськими організаціями», — прокоментував результати опитування Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я.

Результати опитування також продемонстрували, наскільки серйозним є вплив тютюнової індустрії на формування думки населення щодо вживання ЕПК. На фоні зменшення престижності куріння, тютюнова індустрія знаходить нові шляхи, аби знову перетворити згубну залежність на тренд за допомогою маніпулятивних підходів та космічних витрат на маркетинг — наприклад, у США тютюнові компанії витрачають щодня $ 23 млн! Очевидно, що нові електронні ґаджети — не що інше, як спроба змінити сам концепт куріння, аби вивести його на новий рівень у контексті технологічного прогресу. Тютюнові компанії в буквальному сенсі йдуть по головах, хитро оминаючи законодавчі норми. Як наслідок, поширеність вживання електронних пристроїв для куріння зростає, особливо серед молоді.

«Виробники тютюнових виробів завдяки маніпулятивному агресивному маркетингу змогли сформувати в молоді хибне уявлення про ризики вживання електронних сигарет та тютюнових виробів електричного нагрівання. Так, майже половина респондентів вважають, що електронні пристрої для куріння є менш шкідливими, ніж сигарети, а 37% — що ці пристрої допомагають людям кинути курити звичайні сигарети», — зазначив Олександр Щербатюк, дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології.

Однак, відповідно до звітів ВООЗ, опублікованих у 2020 році, відсутні достовірні дані щодо того, що електронні пристрої для куріння є менш шкідливими, ніж звичайні сигарети. Також ВООЗ не рекомендує вживати ЕПК при відмові від куріння.

«Для того, щоби реально вплинути на зміну знань, ставлень та поведінки населення до вживання тютюнових виробів, варто забезпечити постійну присутність потрібної інформації в медійному просторі. Зокрема, проводити національні антитютюнові кампанії за підтримки держави щонайменше двічі на рік, а також посилювати антитютюнове законодавство», — зазначила Лілія Олефір, виконавча директорка ГО «Життя».

Відповідно, саме медіакампанії є найбільш рентабельним способом змінити соціальні норми й поведінку щодо тютюну та є фундаментальною частиною комплексної стратегії у сфері контролю над тютюном. Така комунікація має бути підсилена запровадженням ефективних нецінових заходів контролю над тютюном, аби захистити дітей і молодь від залучення до початку куріння. І саме такі зміни пропонує проєкт закону № 4358 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». Документ є комплексним, ґрунтується на передовому світовому досвіді боротьби з курінням та відповідає міжнародним стандартам, зокрема, Рамковій Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

Зокрема, він пропонує:

  • законодавче регулювання тютюнових пристроїв для електричного нагрівання та е-сигарет на рівні з класичними тютюновими виробами;
  • заборону реклами, стимулювання продажів і спонсорство ЕПК;
  • заборону куріння ЕПК у громадських місцях;
  • запровадження ефективних медичних попереджень та належного маркування для ЕПК;
  • заборону тютюнових виробів з ароматизаторами.

Законопроєкт № 4358 в довгостроковій перспективі допоможе зберегти тисячі життів від передчасної смерті — водночас реалізація його положень не потребує жодних витрат із Державного бюджету.

Матеріали інформаційної соціальної кампанії «Безпечного куріння не існує» доступні для вільного поширення за умови обов’язкового посилання на Центр громадського здоров’я та ГО «Життя».
 

Довідково

ВООЗ наголошує: курці мають вищий ризик інфікуватися COVID-19, а також вищий ризик ускладнень і смерті від цієї недуги. Натомість, відмова від куріння покращує функцію легенів, серцево-судинної системи, а також імунітет, що дає більше шансів у боротьбі з важкими інфекціями, такими як COVID-19.

Інші новини