Перейти до основного вмісту
90% дорожньо-транспортних пригод зумовлено людським фактором
13.11.2018
17:56

90% дорожньо-транспортних пригод зумовлено людським фактором

В Україні за дев’ять місяців 2018 р. зафіксовано понад 108 000 дорожньо-транспортних пригод, у яких загинуло 2 266 людей (лише за вересень — 277 людей).

Про це під час прес-конференції «Безпека на дорогах — від стратегії до плану дій» розповіли фахівці.

Загалом у світі на дорогах щороку гине близько 1,3 млн людей, а 20–50 млн зазнають травм. Аварії на дорогах є основною причиною смертності серед людей віком від 15 до 29 років.

Для безпеки дорожнього руху найголовнішими є такі фактори:

  • контроль швидкості — зменшує ризик ДТП;
  • вживання алкоголю за кермом — у рази підвищує ризик аварії та часто-густо — із тяжкими наслідками;
  • використання ременів безпеки пасажирами як на передньому, так і на задньому сидіннях;
  • використання автокрісел для перевезення дітей у автомобілях — значно зменшує ризик травм для дітей;
  • виконання ПДР найбільш незахищеними учасниками дорожнього руху — пішоходами, велосипедистами та мотоциклістами (саме вони складають майже половину загиблих на дорогах);
  • доступ до своєчасної та ефективної екстреної медичної допомоги у разі ДТП — рятує життя і зменшує ризик важких наслідків від отриманих травм;
  • технічний стан транспортних засобів та дорожньої інфраструктури — належний стан запобігає аваріям та зменшує ймовірність важких травм.

Усі ці фактори враховано у Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, ухваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.06.2017 № 481-р, та у Плані заходів щодо її реалізації, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 231-р.

Владислав Збанацький, заступник Генерального директора ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України»:

«Безпека дорожнього руху — одна з глобальних проблем громадського здоров’я, яка вимагає комплексного вирішення. Саме такий підхід використовує Центр громадського здоров’я, працюючи над виконанням Плану заходів реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року. Ми всіляко сприяємо промоції культури використання пасків безпеки, навчанню надання домедичної допомоги, профілактиці вживання алкоголю та інших питань, пов’язаних із збереженням життя наших громадян.

Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України на найближчий період визначає пріоритетним напрямком роботи підвищення якості медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, адаптацію відповідних нормативно-правових актів національного законодавства до європейських норм, а саме Директиви Європейського парламенту і Ради 2006/126/ЄС від 20 грудня 2006 р. «Про посвідчення водія». Йдеться про перегляд мінімальних стандартів фізичної та психічної придатності водіїв, психо-фізичне тестування, яке різними показниками визначатиме, чи може водій кермувати транспортним засобом безпечно. Реалізації цих заходів сприяє Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні».

Олег Бурлачук, секретар Національної психологічної асоціації:

«Згідно з дослідженнями, ДТП на 90% зумовлені людським фактором. Це стосується і України.

Наразі нам необхідно взяти за основу досвід Європейського Союзу та створити Методологію психологічного тестування, що існує у ЄС вже понад 15 років. Також необхідно запровадити навчання спеціалістів (психологів транспорту), розробити механізм тестування водіїв, впровадити програму проведення коригувальних тренінгів з групами рецидиву та ін.

Існує окрема сфера науки — психологія транспорту (traffic pschycology), що досліджує та пропонує рішення щодо покращення безпеки саме через роботу з водіями. Зокрема — тестування та коригувальні програми. У 12 країнах ЄС проводиться навчання психологів транспорту, у 16 країнах тестування і такі програми — це законодавча норма.

Водію призначають таку програму за рішенням суду або поліції, якщо зафіксовано факт вживання алкоголю за кермом, частих порушень ПДР, перевищення швидкості, агресії тощо.

Досвід ЄС свідчить, що впровадження подібних програм призводять до зниження рецидивів у середньому на 40%».

Олеся Холопік, заступник директора Центру демократії та верховенства права, координатор адвокаційної кампанії «За безпечні дороги»:

«Використання ременів безпеки є загальноприйнятою нормою для водіїв та пасажирів європейських країн. Дослідження показують, що пристебнуті ремені безпеки можуть урятувати до 50% осіб, що потрапляють у смертельні автокатастрофи.

Однак, лише 15% водіїв в Україні користуються ременями безпеки. Однією з причин такої сумної статистики є дуже низький штраф за це порушення, всього 51 грн. Тому у нас є велике сподівання, що Верховна Рада невдовзі прийме законопроект № 8492, що підвищує відповідальність за ігнорування ременів безпеки до 850 грн».

У рамках Тижня безпеки дорожнього руху 12–18 листопада 2018 р. Центр громадського здоров’я МОЗ України за сприяння Українського бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я організовує низку заходів для підвищення рівня обізнаності щодо безпеки дорожнього руху: прес- конференцію, круглі столи, регіональні заходи.

Інші новини