Круглий стіл «Безпека дорожнього руху: від стратегії до плану дій. Медичне забезпечення безпеки дорожнього руху»
Статистика дорожньо-транспортних пригод в Україні свідчить про те, що зниження рівня аварійності є питанням національної безпеки.
Тільки за дев’ять місяців 2018 р. в Україні зафіксовано понад 108 000 дорожньо-транспортних пригод, у яких загинуло 2 266 людей (лише за вересень — 277 людей).
Тож у рамках Тижня безпеки дорожнього руху 12–18 листопада 2018 р. Центр громадського здоров’я МОЗ України проводить низку заходів для підвищення рівня обізнаності щодо безпеки дорожнього руху.
16 листопада за сприяння Українського бюро ВООЗ у Києві відбувся круглий стіл «Безпека дорожнього руху: від стратегії до плану дій. Медичне забезпечення безпеки дорожнього руху». У дискусії взяли участь провідні експерти у сфері громадського здоров’я Центру громадського здоров’я, представники ВООЗ, українські парламентарі та урядовці, психологи, представники Національної поліції та автоперевізників.
Учасники зустрічі говорили про те, яким чином можливо зменшити ДТП на українських дорогах, запобігти травматизму внаслідок ДТП, а також про впровадження якісного медико-психологічного тестування водіїв.
Володимир Курпіта, Генеральний директор ДУ «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України», наголосив на тому, що питання безпеки входить до пріоритетів усіх країн світу. Відповідно, пріоритетними напрямками роботи ЦГЗ найближчим часом будуть підвищення якості медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Для цього слід адаптувати відповідні нормативно-правові акти національного законодавства до європейських норм, а саме Директиви Європарламенту і Ради від 20.12.2006 2006/126/ЄС «Про посвідчення водія». Йдеться про перегляд мінімальних стандартів фізичної та психічної придатності водіїв, психофізичне тестування, яке за різними показниками визначатиме, чи може водій кермувати транспортним засобом безпечно.
Наталія Король, фахівець із неінфекційних захворювань Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні, також розглядає імплементацію зазначеної Директиви як важливий крок у запобіганні дорожньо-транспортним пригодам з вини водіїв. І ВООЗ усіляко підтримує законодавчі зміни, які сприятимуть зниженню ДТП.
За словами Оксани Продан, народного депутата України, медична довідка про придатність до безпечного кермування, яка не гарантує безпеки, не потрібна та є предметом корупційної діяльності. Тож треба докорінно міняти систему, щоби були якісні зміни, і це слід робити негайно.
Леонід Костюченко, Президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, зауважив: «Водії, які здійснюють міжнародні автомобільні перевезення, є найбільш дисциплінованою категорією комерційного транспорту. Ми не заперечуємо, що механізми медичного контролю стану здоров’я потрібні, але — дієві, а не формальні, як зараз. А ще для зменшення ДТП необхідно переглянути якість підготовки кандидатів у водії, інформаційної підтримки водіїв щодо безпечного керування транспортними засобами».
Антон Щелкунов, Генеральний директор Директорату з безпеки на транспорті Мінінфраструктури України, розповів про плани щодо реалізації Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, яку затверджено Урядом у квітні 2018 р.
Керівником та державним замовником цієї програми визначено Державне агентство інфраструктурних проектів (Укрінфрапроект). Обсяг фінансування заплановано у розмірі 8,7 млрд грн: 2018 р. — 2,6 млрд грн, 2019 — 2,5 млрд грн, 2020 — 3,4 млрд грн. Ці суми уточнюватимуть під час проектування Державного бюджету України на відповідний рік.
Державна програма передбачає цілий комплекс заходів у складі завдання «Покращення медичного забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху та підготовки водіїв» (пункт 5). Ці заходи спрямовано на поліпшення медичного забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху та підготовки водіїв, покращення роботи аварійно-рятувальних і медичних служб у разі настання дорожньо-транспортних пригод, підвищення рівня надання допомоги потерпілим у ДТП».
Олег Бурлачук, секретар Національної психологічної асоціації, висвітлив досвід ЄС щодо психологічного тестування водіїв. Так, за статистикою, 90% ДТП зумовлено людським фактором. Із 1980-х рр. у світі та Європі зокрема з’явився окремий напрям — психологія транспорту (traffic pschycology), який досліджує та пропонує рішення щодо покращення безпеки саме через роботу з водіями. І серед таких рішень — тестування та коригувальні програми. Тестуються окремі групи: професійні водії, порушники ПДР, люди із психічними, неврологічними захворюваннями або за віком.
В Україні треба взяти за основу досвід ЄС, розробити методологію психологічного тестування, запровадити навчання спеціалістів (психологів транспорту), механізми тестування водіїв, програми коригувальних тренінгів із групами рецидиву.
Марія Макуха, експерт, система тестування водіїв Vienna Test System (Schuffried, Австрія)
Експерт-психодіагност Марія Макуха презентувала систему оцінювання придатності до кермування Vienna Test System (Schuffried, Австрія), яку вже намагаються запровадити в Україні.