Перейти до основного вмісту
Позиція Центру громадського здоров’я щодо проекту наказу МОЗ про приведення обсягів наркотичних речовин до міжнародних рекомендацій
18.04.2018
14:20

Позиція Центру громадського здоров’я щодо проекту наказу МОЗ про приведення обсягів наркотичних речовин до міжнародних рекомендацій

Проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 серпня 2000 року № 188»

Мета проекту наказу: приведення невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин, що знаходяться у незаконному обігу, у відповідність до рекомендацій міжнародних інституцій, зокрема, Міжнародного комітету з контролю за наркотиками ООН.

Проблема: затверджені станом на сьогодні розміри наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться у незаконному обігу, в десятки разів занижені, порівняно із даними Міжнародного комітету контролю за наркотиками ООН, розмірами, визначеними іншими країнами, а також за результатами визначення середніх добових доз споживання наркотичних засобів та психотропних речовин в Україні.

Чому необхідно вносити зміни до Наказу?

У результаті того, що для притягнення до кримінальної відповідальності достатньо невеликої кількості наркотичних речовин, кожен рік до кримінальної відповідальності та позбавлення волі притягується велика кількість хворих, які потребують не ув’язнення, а лікування. В свою чергу перебування хворих на залежність від психоактивних речовин у місцях позбавлення волі без отримання лікування призводить до погіршення їх стану, підвищує ризик інфікування ВІЛ та вірусним гепатитом (або подальшого розповсюдження інфекцій) та є економічно неефективним витрачанням коштів державного бюджету.

Більшість із затриманих зберігають наркотичні препарати для власного вживання, без мети збуту, та потребують лікування. В свою чергу жорстке переслідування за зберігання незначних обсягів наркотичних препаратів для власного вживання призводить до того, що споживачі, боючись кримінальної відповідальності (по суті за свою хворобу), не звертаються за медичною допомогою та профілактичними послугами. Така наркополітика є неефективною, оскільки в першу чергу зосереджена на споживачах, а не на дилерах.

Як розраховувались обсяги наркотичних речовин?

Запропоновані розміри наркотичних засобів та психотропних речовин визначені на підставі існуючої міжнародної практики, що базується на визначених добових дозах для статистичних цілей (defined daily doses for statistical purposes) (далі — C-ВДД) за даними Міжнародного комітету з контролю за наркотиками ООН. До невеликих розмірів віднесені ті, що не перевищують 10 C-ВДД, великі розміри — у межах від 100 до 1000 С-ВДД, особливо великі розміри перевищують 1000 С-ВДД.

Окрім того, оскільки Міжнародним комітетом з контролю за наркотиками ООН не наводяться дані щодо C-ВДД деяких речовин, зокрема канабісу, МДМА та кокаїну, проаналізовано розміри підконтрольних речовин, за зберігання яких не передбачено кримінальної відповідальності в деяких Європейських країнах, та визначено середній їх розмір, що і пропонується визначити у якості невеликих розмірів.

Таким чином, приведення невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин, що знаходяться у незаконному обігу, у відповідність до рекомендацій міжнародних інституцій запропоновано здійснити шляхом визначення невеликих розмірів на рівні 10 C-ВДД за даними Міжнародного комітету з контролю за наркотиками ООН. У випадку МДМА та кокаїну невеликі розміри запропоновані на рівні середнього розміру таких речовин, за зберігання яких не передбачено кримінальної відповідальності в деяких Європейських країнах.

Невеликий розмір канабісу запропоновано визначити на рівні п’яти денних середніх доз споживання, що за даними структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій становить близько 25 грам.

Позиція Центру громадського здоровя:

1) Центр підтримує будь-які заходи щодо декриміналізації наркоспоживачів, оскільки залежність від вживання психоактивних речовин є хворобою, яка потребує лікування, а не кримінального переслідування (якщо мова йде лише про вживання, а не розповсюдження); 2) З точки зору громадського здоров’я важливо організувати безперешкодний доступ наркозалежним до послуг профілактики та лікування, для чого в свою чергу необхідно усунути низку бар’єрів, одним із яких є їх криміналізація, що призводить до маргіналізації хворих; 3) Підхід громадського здоров’я підтримує:
  1. перехід від карального, кримінально-правового спрямування антинаркотичних заходів до лікувально-профілактичних, як найбільш плідних у контексті подолання наркозалежності;
  2. інвестиції коштів у здоров'я (профілактика, зниження шкоди, лікування) та громадську безпеку як основи сучасної наркополітики;
  3. переорієнтацію дії правоохоронних органів на боротьбу з організованою злочинністю (зосередження ресурсів на найбільш руйнівних та насильницьких елементах наркобізнесу в противагу тим, хто має залежність та є хворими).
Інші новини