Перейти до основного вмісту
Час обирати здоров'я
З 1 липня в Україні запрацюють Центри контролю та профілактики хвороб
30.06.2021
15:27

З 1 липня в Україні запрацюють Центри контролю та профілактики хвороб

З 1 липня 2021 року в усіх областях України почнуть роботу новостворені Центри контролю та профілактики хвороб. Їхній запуск розпочинає трансформацію системи громадського здоров’я.

Нова система громадського здоров’я насамперед спрямована на розбудову вертикалі епідемічного контролю в регіонах. Відтак, відповідно до Постанови КМУ від 17.02.2021 № 106 в усіх областях України та м. Києві з 1 липня 2021 року запрацюють Центри контролю та профілактики хвороб (ЦКПХ).

«Пандемія COVID-19 стала викликом для систем епідемічного контролю та громадського здоров’я всього світу. В Україні ж вона виявила значущі прогалини у швидкій координації та оперативному реагуванні. Та і взагалі вся наявна система, яка не мала значних оновлень за 30 років Незалежності, виявилася непідготовлена до ефективного реагування на новий гострий респіраторний вірус SARS-CoV-2», — зазначив Ігор Кузін, заступник міністра охорони здоров’я, головний державний санітарний лікар.

З огляду на досвід пандемії COVID-19, постала потреба в перегляді функцій та взаємодій у сфері епідконтролю. Насамперед ідеться про перехід від децентралізованої системи до чітко керованої структури. Відтак регіональні ЦКПХ підпорядковуватимуться МОЗ через головного державного санітарного лікаря. Це дасть змогу забезпечити швидке реагування на виклики пандемії, а також злагоджену роботу щодо інших викликів у сфері громадського здоров’я.

Основою для новостворених ЦКПХ стануть Лабораторні центри МОЗ України. Фахівці Регіональних Центрів громадського здоров’я будуть переведені до ЦКПХ, щоби посилити потенціал у напрямках комунікації, профілактики й контролю неінфекційних захворювань, а також промоції вакцинації як рутинної, так і проти COVID-19. Центри будуть мати в складі оперативно-диспетчерський підрозділ та бригади оперативного реагування, а їхні керівники — матимуть статус головних державних санітарних лікарів областей.

«Ці Центри будуть повністю відповідальні за власний регіон — від рутинного моніторингу показників, до прогнозування, виявлення надзвичайних ситуацій, спалахів та реагування на них. Їхня робота буде зав’язана на тісній взаємодії з усіма установами області, які працюють у сфері громадського здоров’я — управліннями департаментів охорони здоров’я ОДА, управліннями освіти, департаментами захисту довкілля й екології, управліннями ДСНС та ін. Центр громадського здоров’я, як головна експертна установа, буде забезпечувати організаційно-методичний супровід роботи й координацію діяльності мережі ЦКПХ у рамках епідеміологічного нагляду та реагування на небезпеки», — коментує Роман Родина, генеральний директор Центру громадського здоров’я.

Побудова мережі ЦКПХ є невід’ємною складовою нової системи епідемічного контролю, яка передбачена законопроєктом № 4142 «Про систему громадського здоров’я».

Відповідно до законопроєкту № 4142 функціями ЦКПХ є:

  • Координація та проведення епідеміологічного нагляду й аналізу;
  • Індикація та ідентифікація збудників інфекційних хвороб, що мають значний епідемічний потенціал та/або міжнародне значення та підпадають під регуляцію ММСП;
  • Реагування на надзвичайні ситуації у сфері ГЗ спільно з регіональними ЦКПХ у рамках роботи функціональних і територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту;
  • Проведення секвенування збудників інфекційних хвороб із метою розслідування причинно-наслідкових зв’язків виникнення та розповсюдженні інфекційних хвороб, у тому числі інфекцій, які передаються при наданні медичної допомоги;
  • Повідомлення МОЗ про ризики у сфері ГЗ та управління такими ризиками в межах компетенції;
  • Розробка пропозицій, планів дій та рекомендацій щодо здійснення заходів, спрямованих на поліпшення показників здоров’я і благополуччя населення та вдосконалення системи ГЗ;
  • Збір та обробка інформації для формування інформаційного фонду ГЗ;
  • Проведення періодичного аналізу детермінантів здоров’я, заходів впливу на детермінанти здоров’я та заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та усунення нерівностей щодо здоров’я;
  • Моніторинг заходів щодо зміцнення здоров’я, показників рухової активності, статевого й репродуктивного здоров’я, психічного здоров’я населення;
  • Аналіз інформації щодо випадків травматизму й насильства;
  • Підготовка та оприлюднення періодичних звітів про стан здоров’я, санітарно-епідемічної ситуації та показників середовища життєдіяльності;
  • Організація навчання та проведення інформаційно-просвітницьких заходів із питань ГЗ для посадових осіб ЦОВВ, МОВВ та ОМС, інших суб’єктів у системі ГЗ;
  • Участь у розробці державних медико-санітарних нормативів та правил, спрямованих на збереження здоров’я, працездатності та забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя;
  • Участь у роботі комісій із розслідування гострих професійних захворювань;
  • Інші функції, визначені законодавством та установчими документами.

Така концепція відповідає найкращим світовим практикам. За таким принципом працюють аналогічні структури в провідних країнах світу.

Нагадаємо, 4 лютого Верховна Рада України прийняла в першому читанні за основу законопроєкт № 4142 «Про систему громадського здоров’я». Законопроєкт — це результат спільної роботи протягом трьох останніх років експертної спільноти та міжнародних партнерів (ВООЗ, ЄС, USAID). Документ має на меті створення повноцінної національної епідеміологічної служби.

Докладніше ознайомитися з основними засадами нової системи громадського здоров’я та епідемічного контролю можна в презентації про законопроєкт.

Інші новини