Перейти до основного вмісту
Час обирати здоров'я
Стань на варті свого серця: як в Україні реалізується інформаційна кампанія для запобігання найпоширенішій причині смертності
07.12.2023
17:00

Стань на варті свого серця: як в Україні реалізується інформаційна кампанія для запобігання найпоширенішій причині смертності

Ефективним інструментом зниження поширеності серцево-судинних захворювань, які є основною причиною смерті серед українців, є запобігання поведінковим факторам ризику — тютюнокурінню, вживанню алкоголю, нездоровому харчуванню та недостатній фізичній активності. Щоб підвищити щодо цього обізнаність населення, в Україні проходить інформаційна кампанія "Стань на варті свого серця".

Інформаційну кампанію "Стань на варті свого серця" розробила громадська організація "Життя" у партнерстві з Центром громадського здоровʼя у межах україно-швейцарського проєкту "Діємо для здоров’я". Цільовою аудиторією кампанії було обрано найвразливішу до серцево-судинних захворювань групу населення — чоловіків віком 35-55 років, які мають один або кілька поведінкових факторів ризику (нездорове харчування, низька фізична активність, вживання тютюнових виробів та алкоголю).

Комплексне дослідження STEPS, проведене у 2019 році, продемонструвало досить високу поширеність цих факторів ризику серед українців. Більше 55% населення були активними споживачами алкоголю, а кожна 5-та особа з опитаних вживала 6 і більше доз алкоголю за один раз. До того ж українці вживали втричі менше від рекомендованої кількості овочів та фруктів (рекомендація ВООЗ — 400 г на добу), а середнє споживання солі становило майже 13 г на добу, що більш ніж вдвічі перевищувало рекомендовану норму (5 г). А згідно з даними опитування, проведеного ВООЗ у 2023 році, щоденними споживачами тютюну та нікотину є 23% дорослих українців.

"Тягар серцево-судинних захворювань зростає майже у всіх країнах із середнім і низьким рівнем доходу протягом десятиліть. В Україні ці хвороби є причиною №1 передчасної смертності, охоплюючи 64% усіх летальних випадків, не пов’язаних з бойовими діями, а це — 450 000 втрачених життів щороку. За цим показником наша країна лишається одним зі світових лідерів. І саме профілактика здатна покращити цю сумну статистику, адже стан здоровʼя на 50% залежить від способу життя людини. Тож варто почати змінювати свої поведінкові звички вже сьогодні", — прокоментувала Наталія Гриб, фахівчиня з профілактики неінфекційних захворювань Центру громадського здоров’я.

Дослідження обізнаності, ставлення та поведінки щодо неінфекційних захворювань в Україні (KAPB), проведене у 2022 році, вказало на недостатню обізнаність населення про фактори ризику серцево-судинних захворювань. Так, найбільш згадуваною причиною розвитку ССЗ є стрес — цю причину назвали 48% опитаних. Далі за частотою згадування йдуть нездорове харчування (40%), тютюнопаління (31%), малорухливий спосіб життя (28%)і вживання алкоголю (24%). 

"Більшість людей не підозрює, що основною причиною розвитку серцево-судинних захворювань є їхній спосіб життя. Кампанія “Стань на варті свого серця” — перша в Україні масштабна інформаційна інтервенція, спрямована на промоцію здорового способу життя саме задля здоров’я серцево-судинної системи. Віримо, що ключові повідомлення кампанії надихнуть українців берегти своє серце та допоможуть скоротити поширеність інфарктів й інсультів серед населення", — зазначила Анастасія Бонковська, координаторка інформаційної кампанії “Стань на варті свого серця”.

Інформаційна кампанія "Стань на варті свого серця" триватиме до кінця 2023 року та наразі має понад 7 млн переглядів матеріалів лише в мережі Інтернет. До участі в проекті долучились артисти та інфлюенсери – співачка Джамала, телеведуча Марічка Падалко, блогери Даша Євтух та Олександр Глазов, військовий та лікар Олександр Ябчанка. В межах інформаційної кампанії також розроблено серію рекламних відеороликів, вебресурс з інформацією про найпоширеніші серцево-судинні захворювання і можливістю провести базовий самоконтроль хвороб, плакат та євробуклет для поширення у медичних закладах, а також науково-популярну статтю та кілька хвиль публікацій у соціальних мережах. Окрім цього, у межах кампанії "Стань на варті свого серця" було проведено тренінги для журналістів, спортивно-розважальний захід "День Здоров’я для Перемоги", медичні профогляди на підприємствах у пілотних регіонах проєкту "Діємо для здоров’я" та серію адвокаційних заходів на регіональному й національному рівнях. 

Матеріали інформаційної соціальної кампанії "Стань на варті свого серця" доступні для вільного поширення за умови обов’язкового посилання на Центр громадського здоров’я, україно-швейцарський проєкт "Діємо для здоров’я" та ГО "Життя".

Довідково: Інформаційну кампанію "Стань на варті свого серця" розроблено ГО "Життя" у партнерстві з Центром громадського здоровʼя у межах проєкту "Діємо для здоров’я" за фінансової підтримки Швейцарії задля скорочення поширеності неінфекційних захворювань та запобігання передчасній смертності від НІЗ в Україні.

 

Інші новини