Перейти до основного вмісту
ЦГЗ підтримує посилення відповідальності за недотримання правил дорожнього руху
12.03.2019
10:42

ЦГЗ підтримує посилення відповідальності за недотримання правил дорожнього руху

За даними Глобального звіту ВООЗ про стан безпеки дорожнього руху за 2018 р., використання пасків безпеки знижує ризик смерті серед водіїв та пасажирів передніх сидінь на 45–50%, а ймовірність смерті й важких травм серед пасажирів на задньому сидінні — на 25%. Законодавство, яке зобов’язує використовувати ремені безпеки, є ефективним засобом зменшення травматизму і смертності внаслідок ДТП, особливо у країнах з високим та середнім рівнем розвитку.

Зі 161 країни, які мають національний закон щодо використання пасків безпеки, 105 адаптували найкращі практики обов’язкового використання таких ременів пасажирами переднього та заднього сидінь — це 71% усього населення світу (5,3 млрд людей).

Тільки 7% країн, де наявні національні закони, є країнами з низьким рівнем розвитку.

Із 2014 р. сім країн внесли зміни до законодавства, яке регулює використання пасків безпеки: п’ятеро з них при цьому врахували найкращі практики.

В Україні законодавчо врегульовано обов’язкове використання ременів безпеки — пункт 2.3 Правил дорожнього руху визначає, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний: в) на автомобілях, обладнаних засобами пасивної безпеки (підголовники, ремені безпеки), користуватися ними і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки. Дозволяється не пристібатися особі, яка навчає водінню, якщо за кермом учень, а в населених пунктах, крім того, водіям і пасажирам з інвалідністю, фізіологічні особливості яких заважають користуватися ременями безпеки, водіям і пасажирам оперативних та спеціальних транспортних засобів і таксі.

Пункт 5.2 Правил зобов’язує: пасажири, користуючись транспортним засобом, повинні під час пересування на транспортному засобі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутими (крім пасажирів з інвалідністю, фізіологічні особливості яких заважають користуватися ременями безпеки), а на мотоциклі і мопеді — в застебнутому мотошоломі.

Центр громадського здоров’я МОЗ України активно підтримує адвокаційну кампанію Центру демократії та верховенства права CEDEM з підвищення штрафів за невикористання пасків безпеки. Законопроект, розроблений експертами Центру в рамках кампанії «За безпечні дороги», пропонує підвищити мінімальний штраф удесятеро — до 510 грн. Нині статтею 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення за недотримання правил користування ременями безпеки або мотошоломами передбачено штраф від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 грн).