Перейти до основного вмісту
Час обирати здоров'я
Психічне здоров’я на роботі: як його зберегти?
10.10.2024
14:23

Психічне здоров’я на роботі: як його зберегти?

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), близько 280 мільйонів людей у світі страждають на депресію. Значна частина випадків пов’язана з вигоранням і стресом на робочому місці. Наслідком цього стає зниження продуктивності, яке щорічно обходиться глобальній економіці в один трильйон доларів США. Підтримання психічного здоров’я на роботі — це не лише питання людяного ставлення, а й такий же необхідний компонент успішної компанії, як і високопрофесійний топменеджмент або клієнтоорієнтованість.

Щодо України, то за даними дослідницької компанії Gradus Research, понад 20% українців вважають роботу основним джерелом стресу. Проблема посилюється тривалими воєнними діями на нашій території.

До Всесвітнього дня психічного здоров’я розповідаємо, які чинники впливають на психічне здоров’я на роботі, і як зберегти емоційний баланс у професійному середовищі.

Основні фактори, що впливають на психічне здоров’я на роботі

Стрес від перевантаження та стислих строків. Постійний тиск через велику кількість завдань та брак часу на їхнє виконання може призводити до хронічного стресу, що підвищує ризик вигорання.

Фізичне виснаження. У людей, які займаються інтенсивною фізичною працею, виникає втома, що може призвести до стресу та емоційного вигорання.

Непрозора комунікація та постійна зміна пріоритетів. Відсутність чітких вказівок щодо завдань або непередбачувані зміни робочих обов’язків також можуть стати джерелом тривоги.

Недостатня підтримка і брак зворотного зв’язку від керівництва. Відсутність емоційної підтримки та оцінки роботи працівника керівництвом може призвести до почуття ізольованості та зниження мотивації до роботи.

Монотонність роботи. Одноманітні завдання без можливості розвитку чи зміни можуть викликати відчуття нереалізованості та пригніченості.

Незбалансованість роботи та особистого життя. Сучасні технології дозволяють бути на зв’язку 24/7, що часто розмиває межу між робочим часом та особистим життям. Це призводить до емоційного виснаження та втрати мотивації.

Як працедавець може підтримати психічне здоров’я працівників

Створення умов, які сприятимуть збереженню психічного здоров’я працівників, підвищить продуктивність праці і матиме позитивні економічні наслідки. На що звернути увагу працедавцеві?

Безпечні та комфортні умови праці: офіс, виробниче приміщення, торговельний зал або інше робоче місце мають бути добре освітленими, достатньо провітрюваними і не переповненими. А в нинішніх умовах, пов’язаних із війною, також необхідно подбати про легкий доступ до укриття.

Здорова комунікація: важливо, щоб працівники відчували, що можуть відкрито спілкуватися з керівництвом і висловлювати будь-які зауваження та побажання без страху втратити роботу чи погіршити свою репутацію.

Відкритість до запитань: важливо цікавитися у підлеглих та колег, чи зрозумілі їм поставлені завдання, які вони відчувають перешкоди для виконання поставлених завдань. Брак такої комунікації може призвести до непорозумінь, перевантаження та невмотивованості працівників.

Ротація завдань: щоб уникнути монотонності в роботі, періодично змінюйте обов'язки або зони відповідальності кожного працівника, якщо характер роботи це дозволяє.

Перерви та перепочинок: необхідно донести працівникам, що робити перерву протягом робочого дня не лише можна, а й треба — це сприяє зниженню стресу, — і забезпечити окремий простір, де працівники можуть зробити передишку.

Підтримка балансу між роботою та особистим життям: корпоративна культура, яка не заохочує понаднормову роботу та визнає важливість часу для відпочинку, гнучкі години роботи або можливість віддаленої роботи допомагають працівникам підтримувати баланс і уникати вигорання.

Психологічна підтримка або тренінги з управління стресом: запровадження програм підтримки психічного здоров’я (наприклад, безкоштовні консультації з психологом) може суттєво допомогти працівникам.

Як самотужки подбати про своє психічне здоров’я на роботі

Чітко плануйте завдання: для зниження рівня стресу плануйте свій робочий день і чітко визначайте пріоритетність виконання завдань.

Організуйте свій робочий простір: створіть комфортне і впорядковане робоче місце, яке сприятиме продуктивності і зменшить візуальний стрес.

Робіть перерви протягом дня: регулярні короткі перерви допомагають зменшити стрес і підвищити концентрацію. Вставайте і розминайтеся кожні 1–2 години.

Розвивайте емоційну грамотність. Навчіться розпізнавати власні емоції та керувати ними. Цього можна досягти через практику медитації, техніки майндфулнес, хобі. У пригоді може стати «Посібник з управління стресом та самодопомоги». Він хоч і створений для медичних працівників, але може бути корисним для кожного з нас.

Дбайте про фізичний стан. Намагайтеся достатньо спати, повноцінно харчуватися і зберігати здоровий рівень рухової активності. Навіть невелика зарядка чи прогулянка в обідню перерву покращують настрій і допомагають зняти напруження.

Спілкуйтеся з колегами. Важливо обговорювати складнощі з колегами та отримувати їхню підтримку та розуміння.

Розмежовуйте роботу й особисте життя. Сучасні технології дозволяють працювати віддалено — це добре, але важливо мати чіткі правила щодо свого часу відпочинку. Після завершення робочого дня вимикайте робочі сповіщення і присвячуйте час собі.

Звернення по професійну допомогу. Якщо відчуття стресу стає занадто сильним, не соромтесь звертатися до психолога чи фахівця з ментального здоров’я. Це так само нормально, як звернутися до стоматолога, коли болить зуб.

Хобі та саморозвиток. Знаходьте час для занять, які приносять задоволення та відчуття самореалізації поза роботою.

Розуміння основних чинників стресу на роботі як керівниками, так і працівниками — це перший крок до створення організації здорового робочого середовища і збільшення продуктивності. Працедавці, які дбають про психічне благополуччя своїх працівників, інвестують в успіх своєї компанії.

Матеріал підготовлений у рамках Всеукраїнської програми «Ти як?» (https://howareu.com/), ініційованої першою леді Оленою Зеленською.   

Інші новини