Що робити, якщо немає мобільного зв’язку: ДСНС радить альтернативні способи комунікації між абонентами та виклику екстрених служб
Якщо ваш мобільний телефон (смартфон) тривалий час знаходиться за межами дії мережі мобільного оператора, насамперед перевірте його справність. Якщо мобільний телефон справний, то це свідчить про відсутність мережі зв’язку на певній території або місцевості. Іноді проблеми можуть бути лише з одним оператором мобільного зв’язку (пошкоджена вежа, обладнання), тому рекомендуємо мати при собі SIM-карти інших операторів з активним станом рахунку.
За відсутності мобільних мереж, задля здійснення екстрених викликів та зв’язку між абонентами є декілька альтернативних варіантів:
1. Основною альтернативою мобільному зв’язку є засоби стаціонарного дротового зв’язку (стаціонарні телефони). За наявності стаціонарного телефону у вашому помешканні, або в помешканні ваших сусідів (знайомих, друзів), буде забезпечено безперебійний зв’язок з екстреними службами та іншими абонентами стаціонарного й мобільного зв’язку.
2. За відсутності доступу до стаціонарних засобів телефонного зв’язку можна підтримувати зв’язок за допомогою месенджерів Viber, WhatsApp, Telegram, Signal, Messenger Facebook, Instagram тощо. Месенджери будуть працювати за наявності доступу до інтернету в тому числі за умови підключення до мережі Wi-Fi.
За необхідності виклику екстрених служб за допомогою будь-якого месенджеру, попередньо необхідно дізнатися номери телефонів, за якими зареєстровано роботу месенджерів відповідних служб або посилання на профілі офіційних сторінок у соціальних мережах. Цю інформацію попередньо можна дізнатися на офіційних сайтах екстрених служб або зателефонувавши за номерами 101, 102, 103, 104, 112.
3. Використання мобільних телефонів як засобів радіозв’язку за прикладом рації. Для цього на мобільний телефон (смартфон) необхідно попередньо встановити спеціальні месенджери, наприклад: Voxer Walkie Talkie, Walkie Talkie, Two Way: Walkie Talkie.
Варто врахувати, що в цьому випадку ваше спілкування не буде приватним. Його зможе прослухати будь-хто, якщо випадково чи навмисно потрапить на ту ж частоту. Перевага в тому, що ви можете бути на зв’язку одночасно з усіма учасниками діалогу. Для організації такого зв’язку потрібно домовитися з абонентами про виділений канал (простими словами частоту або діапазон) для спілкування. Частота обирається абонентами довільно.
Радіус дії таких месенджерів варіюється від 60 до 100 метрів і залежить від можливих перешкод, оскільки найчастіше їх робота побудована на основі технології Bluetooth (у підвальному приміщенні дальність зв’язку може зменшуватися до кількох метрів).
Варто пам’ятати, що будь-які месенджери необхідно завантажити заздалегідь за наявності стабільного доступу до інтернету, а також заздалегідь протестувати їхню працездатність.
4. За відсутності будь-якого зв’язку та доступу до інтернету рекомендуємо із дотриманням заходів власної безпеки переміститися до найближчого об’єкта, який обладнано засобами стаціонарного телефонного зв’язку та/або радіозв’язку. Обов’язково стаціонарні телефони є в будівлях органів місцевого самоврядування, відділеннях пошти, пожежно-рятувальних частинах, відділках поліції, станціях швидкої медичної допомоги, представництвах інших силових відомств (Нацгвардія, СБУ, ЗСУ, Поліція охорони).
На випадок, якщо в кризовій ситуації ні у вас, ні у ваших близьких не буде жодних технічних засобів зв’язку, потрібно попередньо чітко домовитися про місце та час зустрічі. Якщо ви плануєте евакуацію в якесь конкретне місце — визначте точку та час збору й домовтесь, що будете чекати там, наприклад, протягом 24 годин, а потім вирушите далі до наступного пункту призначення. Маленьким дітям варто покласти в кишеню або вшити в одяг записку із повним ім’ям дитини, її батьків чи інших контактних осіб, адресу та телефони. Дітей шкільного віку варто попередити, як діяти в разі, якщо не буде зв’язку.
За матеріалами Державної служби України з надзвичайних ситуацій