В Україні запровадять оновлений порядок медичних оглядів водіїв транспортних засобів
24 травня за сприяння Всесвітньої організації охорони здоров’я відбувся круглий стіл на тему медичного забезпечення безпеки дорожнього руху.
«ДТП є одним із провідних факторів смертності у Європейському регіоні і головною причиною смерті у віці від 5 до 29 років. ДТП посідають 8 місце за рейтингом причин смерті людей різних вікових категорій. Україна чи не єдина включила це питання до Національного плану заходів щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку. Це свідчить про значні зусилля та реальне прагнення змінити ситуацію на краще», – коментує Наталія Король, фахівець з неінфекційних захворювань Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні.
Близько 4 000 людей щорічно гине і більше 30 000 травмується на дорогах України. За чотири місяці 2019 року вже зафіксовано 47 445 ДТП, з них 6 307 – з постраждалими і 882 особи загиблих. Приблизно 7 наших співгромадян щодня гинуло в ДТП з початку цього року.
Доктор Володимир Курпіта, генеральний директор ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» зазначає: «Наразі проводиться робота з перегляду нормативно-правових актів, які регулюють діяльність, пов’язану з медоглядами кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Одним з важливих оновлень стане надання права лікарю первинної ланки медичної допомоги проводити медичні огляди кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Це допоможе спростити процедуру і забезпечить персоніфікацію відповідальності лікаря за виданий висновок».
Важливим аспектом в подоланні високого рівня смертності на дорогах є функціонування системи медичних оглядів водіїв через впровадження електронної бази даних. Наприклад, ця система може працювати через систему «Трембіта» – це сучасне організаційно-технічне рішення, яке дозволяє будувати безпечні інформаційні міжвідомчі взаємодії державним органам та органам місцевого самоврядування через Інтернет шляхом обміну електронними повідомленнями між їхніми інформаційними системами.
Система функціонуватиме так, щоб унеможливити факт введення інформації особи про придатність до керування автомобілем, якщо ця особа має вади та захворювання, які не дають їй такої можливості. Звісно уповноважені органи будуть мати доступ до бази, щоб перевірити придатність або непридатність.
Представники Департаменту патрульної поліції України Олег Соловей та Павло Маріонда також відзначили, що проблема з медичними довідками досить суттєва. Адже коли особа демонструє медичну довідку, у поліції немає жодних інструментів для її перевірки, а відтак і немає юридичних підстав піддавати сумніву її легітимність.
Також учасники обговорили старт загальнонаціонального дослідження для вивчення поширеності факторів ризику неінфекційних захворювань STEPS, яке проводить «Центр громадського здоров’я МОЗ України» за сприяння ВООЗ. В ході вказаного дослідження буде проведено 4 620 інтерв’ю. Для дослідження був включений додатковий модуль «Насильство та травми». Отримані результати дослідження покажуть ефективність інформаційних кампаній з безпеки дорожнього руху (принаймні тих, які проводилися за останній рік), допоможуть розібратися з факторами ризику ДТП, які в Україні лідирують. Також дослідження стане аргументом у доказовій базі для розробки нормативно-правових актів, які регулюють питання безпеки дорожнього руху.
Результатом круглого столу стала спільна домовленість учасників всебічно сприяти пришвидшенню процесів запровадження оновленого порядку медичних оглядів водіїв транспортних засобів.