Перейти до основного вмісту
Час обирати здоров'я
Владислав Збанацький, Отто Стойко, Лада Булах та Оксана Тотовицька демонструють пачки сигарет, що існують зараз (ліворуч), і ті, якими вони мають бути (праворуч)
19.11.2019
17:15

Запровадження стандартизованої пачки сигарет зменшить поширеність куріння

54% курців задумувалися про відмову від куріння через попередження на пачках сигарет.

Міжнародний день відмови від куріння відзначають із 1977 р. у третій четвер листопада. Цю подію започаткувало Американське онкологічне товариство. Адже саме куріння є ключовим фактором виникнення онкологічних захворювань.

Напередодні цього дня, що припадає на 21 листопада, у Києві відбувся брифінг за участю представників державних інституцій і неурядових організацій, які прагнуть зменшити залежність українців від куріння.

Учасники закликали парламентарів запровадити в Україні стандартизований дизайн пачки сигарет із непривабливим тлом і великим зображенням хвороб, які спричиняє куріння.

«Уніфікація пачок сигарет і збільшення площі малюнка із хворобами, які може викликати куріння, спонукатимуть відмовитися від шкідливої звички, — переконаний Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я України. — Згідно з дослідженнями, саме з пачок сигарет курці найчастіше дізнаються про небезпеку куріння. Запровадження так званих простих упаковок є частиною комплексного підходу боротьби проти тютюну».

Згідно з дослідженнями, саме темно-оливковий колір є найбільш непривабливим та відразливим. А зображення проявів реальних недуг має бути розміщене обабіч паковання і займати не менше 65% загальної площі пачки. Усі назви цигаркових брендів повинні бути написані однаковим розміром одного шрифту і кольору. Досвід таких країн, як Австралія, Сінгапур, Франція, які запровадили стандартизовані пачки цигарок, показує, що завдяки цим заходам поширеність куріння зменшилася.

Зокрема, після того, як 2004 р. у Сінгапурі почали використовувати ілюстровані попередження, 28% опитаних почали менше курити. Ще 14% зауважили, що уникають того, щоб курити поблизу дітей, 12% уникають куріння біля вагітних, а 8% почали рідше курити вдома.

В Австралії, яка першою запровадила просте паковання ще у 2012 р., поширеність куріння за останні три роки зменшилася з 19,4% до 17,2% серед дорослого населення.

«Маркування є ключовою стратегією тютюнових компаній, щоб залучити нових курців, — переконана Оксана Тотовицька, фахівчиня ГО «Життя». — В Україні попереджувальні зображення на пачках цигарок з’явилися у жовтні 2012 р. Поширеність куріння знизилася. Проте відтоді медичні попередження на упаковках тютюнових виробів не змінювалися. Ефективність таких попереджень знижується. Водночас, на сигаретних пачках продовжують друкувати кольорові бренди та інші елементи, які стимулюють продаж цигарок. Дуже важливо перейняти передові світові норми попередження людей про наслідки вживання тютюну».

Центр громадського здоров’я України наголошує: запровадження стандартизованої пачки сигарет і збільшення розміру зображень медичних попереджень про шкоду куріння із 50% до 65% від поверхні паковання допоможе запобігти початку куріння, особливо серед дітей та молоді. Також це є чинником відмови від куріння.

Дослідження Київського міжнародного інституту соціології 2017 р. продемонструвало, що 54% курців замислювалися про відмову від сигарет через попередження на їхніх пачках.

Нині дизайн української пачки сигарет — це привабливе паковання, де зображено яскраві картинки ефектного життя. Водночас на сигаретних пачках у країнах Європи зображують реальні хвороби, які може спричинити куріння.

«Курець бачить пачку сигарет щонайменше 20 разів на день і 7 000 разів на рік, — стверджує Отто Стойка, кандидат медичних наук, фахівець із відмови від куріння. — Тютюнові корпорації використовують упаковки тютюнових виробів з рекламною метою».

«Безликі та страшні пачки сигарет роблять куріння немодним. Молодь це спонукає не починати курити, а дорослих курців — позбутися нікотинової залежності, — упевнена Лада Булах, народна депутатка України. — Це допомагає зменшити поширеність куріння. Водночас для впровадження цієї ініціативи не потрібно витрачати кошти із бюджету. Новий парламент має чудову нагоду захистити життя та здоров’я людей, зокрема дітей та молоді».

Наразі поширеність куріння в Україні серед людей віком від 15 років становить 20%. Тобто 7,2 млн осіб в Україні курять. Щороку від хвороб, спричинених курінням, у нас помирає 85 000 людей. Рік у рік українська економіка втрачає 3,2% ВВП через недуги, пов’язані з курінням, та їхні наслідки.

Центр громадського здоров’я України наполягає: потрібно запровадити європейські правила контролю за тютюном і новими пристроями для куріння.

Інші новини