Збереження сексуального і репродуктивного здоров'я підлітків і молоді має велике соціальне значення
За даними дослідження «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді в Україні» (HBSC) 2018 року, кожен четвертий хлопець віком 13-17 років та кожна восьма дівчина мали досвід статевих стосунків. Кожен десятий з них розпочав сексуальне життя у 12 років і менше.
Правильно визначили шляхи запобігання інфікування ВІЛ лише 17% опитаних.
Для категоризації молоді використовуються різні терміни:
- «підлітки» — люди віком 10-19 років;
- «молодь» — віком 15-24 років;
- «молоді люди» — 10–24 років.
Приблизно 12 мільйонів дівчат віком 15–19 років і щонайменше 770 000 дівчат до 15 років народжують щороку у регіонах, що розвиваються.
Ускладнення під час вагітності та пологів є основною причиною смерті 15–19-річних дівчат у всьому світі.
Матері-підлітки віком 10–19 років мають більший ризик розвитку еклампсії, післяродового ендометриту та системних інфекцій, ніж жінки віком 20-24 років.
Діти матерів-підлітків мають вищі ризики патологічних станів та народження під час передчасних пологів.
За визначенням ВООЗ, сексуальне здоров’я — це стан фізичного, емоційного, психічного і соціального благополуччя, пов'язаного із сексуальністю. Досягнення і підтримання сексуального здоров'я пов'язані з повагою, захистом і дотриманням сексуальних прав. Сексуальне здоров'я необхідно розглядати як складову здоров'я людини.
Збереження сексуального і репродуктивного здоров'я підлітків і молоді має велике соціальне значення. Стан репродуктивного здоров'я сьогоднішніх дітей і підлітків безпосередньо впливатиме на демографічні процеси наступних 10-15 років.
Особливої уваги заслуговує питання сексуальної освіти дітей та підлітків. І ключова роль в сексуальній освіті належить системі освіти.
Сексуальна освіта в країнах світу
Австрія. Навчання сексуальності є обов'язковим у школах з 1970 року. Розпочинається в початковій школі та інтегрується в уроки біології, німецької та релігійної освіти.
Бельгія. Розпочалась з 1984 року, включена до шкільних програм і стала частиною шкільних оцінок.
Чехія. Почалася у 1972 році, стала обов'язковим предметом з другого класу початкової школи.
Принципами статевої освіти в Європейському Союзі:
- комплексний підхід (емоційна, фізична, соціальна, культурна сфери);
- залучення і участь батьків;
- залучення самої молоді, принцип «рівний-рівному»;
- навчені викладачі (тренери);
- неперервність навчання і обов’язкова присутність, інтерактивне навчання;
- різні теми без табу;
- міжсекторальний підхід (поліклініки, школи, батьки, інтеграція в інші предмети тощо).
P.S. Пропонуємо пройти тести про знання сексуального, репродуктивного здоров'я та прав людини, зокрема підлітків: