Перейти до основного вмісту
30.06.2020
15:52

Збереження сексуального і репродуктивного здоров'я підлітків і молоді має велике соціальне значення

За даними дослідження «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді в Україні» (HBSC) 2018 року, кожен четвертий хлопець віком 13-17 років та кожна восьма дівчина мали досвід статевих стосунків. Кожен десятий з них розпочав сексуальне життя у 12 років і менше. 

Правильно визначили шляхи запобігання інфікування ВІЛ лише 17% опитаних.  

Для категоризації молоді використовуються різні терміни

  • «підлітки» — люди  віком 10-19 років;
  • «молодь» — віком 15-24 років; 
  • «молоді люди» — 10–24 років.

Приблизно 12 мільйонів дівчат віком 15–19 років і щонайменше 770 000 дівчат до 15 років народжують щороку у регіонах, що розвиваються.

Ускладнення під час вагітності та пологів є основною причиною смерті 15–19-річних дівчат у всьому світі. 

Матері-підлітки віком 10–19 років мають більший ризик розвитку еклампсії, післяродового ендометриту та системних інфекцій, ніж жінки віком 20-24 років.

Діти матерів-підлітків мають вищі ризики патологічних станів та народження під час передчасних пологів. 

За визначенням ВООЗ, сексуальне здоров’я — це стан фізичного, емоційного, психічного і соціального благополуччя, пов'язаного із сексуальністю. Досягнення і підтримання сексуального здоров'я пов'язані з повагою, захистом і дотриманням сексуальних прав. Сексуальне здоров'я необхідно розглядати як складову здоров'я людини.

Збереження сексуального і репродуктивного здоров'я підлітків і молоді має велике соціальне значення. Стан репродуктивного здоров'я сьогоднішніх дітей і підлітків безпосередньо впливатиме на демографічні процеси наступних 10-15 років.

Особливої уваги заслуговує питання сексуальної освіти дітей та підлітків. І ключова роль в сексуальній освіті належить системі освіти.

Сексуальна освіта в країнах світу

Австрія. Навчання сексуальності є обов'язковим у школах з 1970 року. Розпочинається в початковій школі та інтегрується в уроки біології, німецької та релігійної освіти.

Бельгія. Розпочалась з 1984 року, включена до шкільних програм і стала частиною шкільних оцінок.

Чехія. Почалася у 1972 році, стала обов'язковим предметом з другого класу початкової школи.  

Принципами статевої освіти в Європейському Союзі

  • комплексний підхід (емоційна, фізична, соціальна, культурна сфери);
  • залучення і участь батьків; 
  • залучення самої молоді, принцип «рівний-рівному»;
  •  навчені викладачі (тренери);
  • неперервність навчання і обов’язкова присутність, інтерактивне навчання; 
  • різні теми без табу;
  • міжсекторальний підхід (поліклініки, школи, батьки, інтеграція в інші предмети тощо).

P.S. Пропонуємо пройти тести про знання сексуального, репродуктивного здоров'я та прав людини, зокрема підлітків:

https://www.who.int/reproductivehealth/quizzes/en/

Інші новини