
Яскраві вироби — темні наміри: 45% молоді вживає тютюнові та нікотинові вироби. Як діяти державі?
7 травня 2025 року в інформаційному агентстві «Укрінформ» громадська організація «Життя» спільно з Центром громадського здоров’я та Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) провела пресконференцію «Яскраві вироби — темні наміри: 45% молоді вживає тютюнові та нікотинові вироби. Як діяти державі?».
Під час заходу було представлено результати двох всеукраїнських опитувань: про вживання тютюнових та нікотинових виробів серед дорослого населення та про ставлення до тютюнових виробів для електричного нагрівання, а також оголошено старт спільної національної інформаційної кампанії ГО «Життя» та Центру громадського здоров`я для захисту молоді від тютюну.
Що демонструють опитування
Опитування КМІС у лютому — березні 2025 року демонструє відновлення негативної тенденції до зростання споживання тютюну та нікотину. 31% українців зараз вживають тютюнові або нікотинові вироби: щоденно — 27%, епізодично — 4%. Вживання тютюнових або нікотинових виробів традиційно більш поширене серед чоловіків, ніж серед жінок: 41% та 16% відповідно.
Найбільш значуще зростання споживання тютюнових та нікотинових виробів зафіксоване серед молодого населення віком 18–39 років — 45% (у 2024 році — 33%). Отже, молодь залишається основною цільовою аудиторією дій тютюнової індустрії.
Агресивне просування тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) та електронних сигарет стало одним із факторів зростання споживання тютюну та нікотину. 37% молодих курців віком 18–29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 39% — електронні сигарети.
«Кожен пʼятий (21%) теперішній споживач тютюнових та нікотинових виробів вживає два або три види продукції. Найбільше явище множинного споживання зосереджене серед молодого населення віком 18–29 років — 45%. Найбільш поширеною комбінацією є сигарети та ТВЕН», — наголосила Вікторія Захожа, заступниця головного директора Київського міжнародного інституту соціології.
Вплив маркетингових тактик тютюнової індустрії
Високий рівень споживання тютюнових виробів та зокрема ТВЕН серед молоді корелюється з показниками впливу маркетингових тактик тютюнової індустрії. За даними опитування «Споживання та ставлення до тютюнових виробів для електричного нагрівання», проведеним КМІС, 43% українців наражаються на рекламу ТВЕН, серед молоді віком 18–29 років цей показник сягає 75%.
Найпоширенішими місцями, де українці помічають рекламу ТВЕН, є місця торгівлі та інтернет. Молодь віком 18–29 років найбільше наражається на рекламу в інтернеті — 59%.
Більшість респондентів, що вживають ТВЕН, вживають ці вироби з ароматизаторами (63%), серед молоді віком 18–29 років — 81%. Це свідчить, що ароматизатори є одним з чинників, що впливає на залучення молоді до вживання ТВЕН.
Окрім того, 38% молодих українців віком 18–29 років вірять в оманливий міф тютюнової індустрії, що вживання ТВЕН менш шкідливе, ніж куріння сигарет.
«Ми бачимо, що нові тютюнові та нікотинові вироби не є засобом відмови від традиційного куріння, а навпаки — сприяють залученню дітей та молоді до нікотинової залежності та навіть до одночасного споживання кількох продуктів», — наголосив Дмитро Купира, виконавчий директор ГО «Життя».
Чи підтримує населення посилення регулювання ТВЕН
Опитування демонструє абсолютну підтримку населенням посилення регулювання ТВЕН та пристроїв для їх використання:
81% українців — за впровадження графічного медичного попередження на пачках ТВЕН та пристроїв;
70% — за заборону тютюнової викладки у місцях торгівлі та реклами брендів пристроїв;
65% — за заборону ароматизованих ТВЕН;
70% — за підвищення акцизу на ТВЕН на рівні з сигаретами.
Наразі у Комітеті здоровʼя нації, медичної допомоги та медичного страхування Верховної Ради на розгляд внесено законопроєкт №12091, спрямований на захист дітей та молоді від приваблення до вживання нових тютюнових та нікотинових виробів. Законопроєкт №12091 розроблений на основі Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та імплементує оновлення євроінтеграційної Директиви 2014/40/ЄС.
Ухвалення законопроєкту №12091 сприятиме реалізації Стратегії демографічного розвитку до 2040 року, затвердженої Урядом України, оскільки вживання тютюну є одним з основних факторів ризику численних захворювань, втрати працездатності, інвалідизації та передчасної смертності. Щороку через хвороби, спричинені вживанням тютюну, помирає понад 100 тисяч українців, що в умовах демографічної кризи є загрозою національній безпеці та збереженню людського капіталу.
«Яскраві вироби — темні наміри. Захисти молодь від тютюнових пасток»
На пресконференції було оголошено старт національної інформаційної кампанії «Яскраві вироби — темні наміри. Захисти молодь від пасток тютюну та нікотину», розробленої спільно Центром громадського здоров`я та ГО «Життя» до Всесвітнього дня без тютюну ВООЗ, який щороку відзначається в Україні та світі 31 травня й відповідає Стратегії демографічного розвитку до 2040 року.
Кампанія має на меті наголосити на проблемі епідемії вживання тютюну серед української молоді та викрити «пастки» тютюнової індустрії, які на законодавчому рівні мають бути ліквідовані.
«Опитування демонструє, що тютюнова індустрія активно залучає молодь до нікотинової залежності, застосовуючи різноманітні маркетингові стратегії: від розробки нових продуктів до просування оманливих міфів про меншу шкоду. Вживання нікотину є хворобою, яка несе загрозу для життя та здоровʼя людини. Саме тому ми запускаємо інформаційну кампанію для молоді про пастки нових тютюнових та нікотинових виробів», — підсумував Олександр Юрченко, заступник Генерального директора Центру громадського здоров’я.